اصول و نکات بازگشایی مراکز دندانپزشکی درمانی با رعایت پروتکل های بهداشتی در پاندمیک کوید-19

دندانپزشکی

نکات بازگشایی مراکز دندانپزشکی درمانی با رعایت پروتکل های بهداشتی چیست؟

پروتکل های بهداشتی بیمارستان ها، کلینیک ها، سایر تاسیسات و حتی خرده فروشی ها که در شیوع پاندمیک کوید-19 باز بوده اند می توانند ایده هایی برای کسب و کارهایی که آماده بازگشایی و فراخوانی کارکنانشان هستند ارائه دهند.

پس از هفته ها قرنطینه و دورکاری، کسب و کارها در سراسر دنیا به صورت افزاینده در حال از سرگیری فعالیت های خود هستند. البته برخی بیزنس ها -آن هایی که ضروری بوده اند- درهای خود را به روی مشتریان نبستند بلکه با رعایت پروتکل های بهداشتی و با حداکثر ظرفیت حتی در طول پاندمیک کوید-19 کار کردند.

در حالی که لیست کسب و کار های ضروری  با صلاحدید قضایی تغییر می کند، در بیشتر موارد امکانات حوزه سلامت، داروخانه ها، خوار و بار فروشی ها، بانک ها و جایگاه های سوخت را شامل میشود. آن کسب و کار هایی که دروس ارزشمندی را به مراکز و شرکت ها در هر بخشی ارائه می دهند مورد توجه برای بازگشایی هستند: چگونه یک کسب و کار فعال بماند در حالی که  کارکنان و مشتریان ایمن بمانند و از ابتلا به کرونا جلوگیری شود.

محیط های کار بسیار متفاوت از یکدیگر هستند و یک راه حل که برای همه کارگشا و مشکل گشا باشد وجود ندارد. همان طور که ما نمونه های ایمن کسب و کار های ضروری را در طول پاندمیک مطالعه کردیم، به طرز شفافی دو اصل موثر شناخته شدند:

  • تنظیم اندازه گیری های ایمنی محیط خاص کسب و کار
  •  پیاده سازی آن ها در طیف گسترده ای از فعالیت های کسب و کار.

این مقاله پروتکل های بهداشتی و روش های متفاوتی را که کسب و کار های ضروری انجام داده اند بررسی و تشریح می کند. برخی از آن ها به خوبی قابل اعمال در سایر بخش ها و به ویژه کلینیک ها و مراکز دندانپزشکی و درمانی هستند.

این روش ها ارزشمندند چرا که دنیای تجارت مسیری را به سمت وضعیت عادی بعدی ترسیم خواهد کرد.

محیط های کار متفاوت، ریسک های متفاوت

کنترل بعضی محیط ها از برخی ساده تر است. شکل 1 شش نوع از انواع محیط های کار را بر اساس دو مشخصه فاصله گذاری اجتماعی قابل اعمال( امکان رعایت فاصله اجتماعی و این که مردم چقدر به هم نزدیک هستند و با همدیگر تعامل دارند) و میزان در معرض قرارگیری( این که یک نفر در یک روز کاری با چند نفربرخورد خواهد داشت) نشان می دهد.

کسب و کار ها ممکن است در یک یا بیشتر از یک دسته بندی قرار گیرند. برای مثال یک زنجیره خوار و بار فروشی را در نظر بگیرید در برخورد اول شامل مغازه است اما نباید انبار های آن را نادیده گرفت.برای جلوگیری از ایجاد تجمع و پیشگیری از شیوع ویروس کوید-19 میتواند سرویس های دلیوری را پیشنهاد دهد. کسب و کارها باید اندازه گیری های ایمنی را برای متناسب سازی محیط های خاص با اعمال متناسب با آن ها انجام دهند.

نمودار خطر پذیری کارکنان در بازگشایی کسب و کار های مختلف در کرونا

لیست کسب و کار های مختلف و ریسک ابتلا به کرونا

شکل 1-کسب و کار های مختلف و امکان ابتلای کارکنان به کرونا

 

به علاوه کسب و کار ها باید در تمام اموری که به نوعی دخیل هستند مانند فعالیت هایی که خارج از محیط کار اتفاق می افتند، اندازه گیری های ایمنی را به کارگیرند و مانند محیط کار پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

شکل 2 می تواند یک راهنمایی برای رهبران (مدیران) کسب و کار ها در مورد سطح خطر مرتبط با فعالیت های مربوط به کار آن ها و انواع پیاده سازی اندازه گیری های ایمنی باشد.

فعالیت های مربوط به کار آن ها و انواع پیاده سازی اندازه گیری های ایمنی

شکل 2-سطح خطر مرتبط با فعالیت های مربوط به کار های مختلف و انواع پیاده سازی اندازه گیری های ایمنی

اقداماتی که باید مورد توجه قرار گیرند

بر اساس تحقیقات ما و اقدامات انجام شده با شرکت های پیشرو در سراسر دنیا، ما لیستی از برخی اندازه گیری های ایمنی که کسب و کارهای ضروری در یک رنج وسیع آن ها را انجام داده اند تهیه کرده ایم. اگر صاحبان کسب و کار و کارکنان به دنبال بازگشایی محل کار خود هستند این لیست روش ها  و پروتکل های بهداشتی می تواند برای آن ها مفید و یاری رسان باشد.

پروتکل های بهداشتی پیش از ورود

دورکاری: همچنان بهترین کار، دورکاری یا کار کردن در خانه و از راه دور است. شاید بپرسید چگونه مراکز درمانی و دندانپزشکی ها می توانند دور کاری انجام دهند اما جالب است بدانید تراپیست های فیزیکی(فیزیوتراپ ها) در حال لوریج کردن(چندین برابر کردن) telehealth یا سلامتی از راه دور و تمرینات تصویری در خانه هستند.

گرفتن تست کرونا از کارکنان: شرکت الکترونیکی Foxconn با بیش از یک میلیون کارمند خود در آسیا از بیش از پنجاه هزار نفر آن ها تست کوید-19 گرفته است. آمازون هم تصمیم به تست تمام کارکنان خود گرفته و مرکز تست مخصوص به خودش را به راه انداخته است.

خود اظهاری: در مکان هایی که گرفتن آزمایش کرونا میسر نیست می توان از سامانه های خود اظهاری استفاده کرد و هر روز وضعیت کارکنان را یررسی نمود. به این شیوه می توان کارکنان با ریسک بالا را شناسایی کرد.

آمورش: برخی از مراکز ایالات متحده مجهز به آموزش آنلاین هستند تا کارکنان را پیش از این که به سر کار خود برگردند با شرایط جدید پروتکل های بهداشتی- ایمنی آشنا کنند. در چنین شرایطی به کارکنانی که این دوره های تمرین و آموزشی را نگذرانده باشند، اجازه‌ی بازگشت به محل کار داده نخواهد شد.

مراقبت از فرزندان و سلامت روانی از دیگر مواردی هستند که باید جدی گرفته شوند و اقدامات لازم متناسب با آن ها انجام شود.

پروتکل های بهداشتی درحمل و نقل (رفت و آمد به محل کار)

کسب و کار ها باید به نوع رفت و آمد کارکنان توجه کنند. ترکیب عادی شامل حمل و نقل عمومی، خصوصی و سنجیدن کارکنان پیش از کروناشخصی است (مانند مترو، تاکسی، اتومبیل شخصی یا دوچرخه و پیاده روی). هر کدام از این موارد ممکن است مشکلات ویژه ای را به همراه بیاورند که کسب و کارها باید تدابیری برای این موضوع بیاندیشند.

استراتژی ورود و خروج: برای جلوگیری از عدم تجمع هنگام برخی مراکز چینی از این راهکار استفاده کرده اند؛ آن ها زمان شروع کار کارمندان را اختصاصی کرده اند و کارکنان حتی در موج های 10 تا 20 دقیقه ای وارد میشوند.

می توان در هنگام ورود درجه تب کارکنان را سنجید همانطور که در چین، آمریکا و ایران این کار انجام می شود. از ورود اشخاص با تب بالای 38 درجه سلسیوس جلوگیری کرد.

PPE یا تجهیزات مراقبت شخصی مانند ماسک و دستکش باید همواره مورد استفاده قرار گیرد. با رغایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی مانع شیوع کوید-19 میشوید.

پروتکل های بهداشتی در محل کار

رعایت فاصله اجتماعی در برخی کسب و کار ها آسان تر از سایر آن هاست. برای پزشکان و دندانپزشکان اما از سخت ترین آن ها ست، چرا که پزشک باید در تماس مستقیم با بیمار باشد و مورد معاینه قرار گیرد تا پزشک بتواند به درمان او بپردازد.

پروتکل های بهداشتی پیشرفته: برخی مراکز که امکان رعایت فاصله ی ایمن را ندارند، ایستگاه های بسیار زیادی برای شست و شوی دائم و همگانی دست ها قرار داده اند.

باشگاه های ورزشی و هتل ها هم همین کار را می کنند و به این طریق پروتکل های بهداشتی را رعایت می کنند. برخی دیگر از کسب و کار ها سیستم تهویه خود را ارتقا داده اند.

باز چینی فضای کار

تغییر دادن مکان وسایل و ابزار می تواند راهی برای ایجاد فاصله ی بیشتر میان کارکنان باشد. به همین علت برای ایجاد فاصله اجتماعی و رعایت پروتکل های بهداشتی، کسب و کار ها فضای کار را بازچینی میکنند.

پروتکل های بهداشتی در فضاهای اشتراکی

کسب و کارهایی که نیاز به جمع شدن کارمندان داشتند، آن را به حداقل رسانیده اند (مانند فودکورت ها و سلف سرویس ها). زیرا با این وجود ممکن است بیماری به شدت گسترش یابد و اگر فقط یک ناقل در جمع باشد معلوم نیست چه اتفاقی برای سایرین می افتد.

پس از ابتلا

با توجه به انتقال بالای کرونا ویروس، هر کسب و کاری باید برنامه هایی داشته باشد که بتواند کارکنان و مشتریان خود را پس از ابتلا حفظ کند. زیرا داشتن یک فرآیند راهبردی پس از ابتلا برای تمام کسب و کارها در همه ی سطوح سازمان ضروری است.

یک کسب و کار آماده برای بازگشایی، ممکن است به تیم برنامه ریزی برای راهنمایی و شتاب دادن به تصمیمات نیاز داشته باشد. مسئولیت این تیم شامل همه ی ارزش گذاری های حیاتی، قوانین و پروتکل های بهداشتی بازگشت به کار، تست استرس مداخلات ایمنی نیروی کار و بررسی و اصلاح فرآیند ها پس از پیاده سازی است. از این رو که هر روز روش های مقابله با کرونا توسعه می یابند؛ یک تیم پیشرو می تواند به یک کارخانه، شرکت و یا مرکز درمانی کمک کند سازگار و سریع واکنش نشان دهند و در نهایت برای حفظ سلامت و امنیت و ایمنی کارکنان و همچنین مشتریان عملکرد بهتری ارائه می‌کند.

دیدگاهی یافت نشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید